Uporabljamo piškotke, da naredimo vašo izkušnjo boljšo. V skladu z novo direktivo o e-zasebnosti, vas moramo vprašati za soglasje o nastavitvi piškotkov. Izvedite več.
Nasveti za vožnjo s kolesom
Tukaj bomo predstavili nekaj nasvetov za kolesarjenje. Vsem je večina to že znano, začetnikom pa bo to v veliko pomoč. Kolesarjenje je zelo zdrav šport, ki pa je lahko zaradi neznanja o kolesarskem športu tudi škodljiv. Zato bomo tukaj opisali, zakaj se uporabljajo določena oblačila in kolesarski dodatki, opisali način priprave kolesarja na vožnjo in podali nekaj nasvetov za vožnjo z kolesom.
Vse spodaj je opisano zato,da se boste z kolesom vozili zdravo.
1) Nasveti za rekreativne kolesarje predvsem začetnike:
Osnovna oblačila in dodatki za rekreativne kolesarje so:
- Kolesarska majica: Je bolj oprijeto oblačilo in s tem zmanjšuje upor zraka-vetra med vožnjo. Zaradi materialov vam ustrezno "diha". Če je zunaj hladno, si oblecite majico z dolgimi rokavi ali jakno za bolj hladne dni. Če pa je toplo, si oblecite majico z kratkimi rokavi.
- Kolesarske hlače: Je prav tako bolj oprijeto oblačilo in s tem zmanjšuje upor zraka-vetra med vožnjo. Kolesarske hlače imajo ustrezen vložek za sedenje na kolesarskem sedežu. Obstajajo ženske kolesarske hlače z ženskim vložkom in moške kolesarske hlače z moškim vložkom. Zaradi materialov vam kolesarske hlače ustrezno "dihajo". Če je zunaj hladno, si oblecite dolge kolesarske hlače. Če pa je toplo, si oblecite kratke kolesarske hlače. Kolesarske hlače si vedno oblecite na golo kožo (brez spodnjic!).
- Spodnja majica proti potenju: Spodnja majica proti potenju je potrebno nositi zato, ker se telo ob večjih naporih znoji. Če nimate spodnje majice proti potenju, se boste lahko pri spustih (večjem vetru v prsa) hitro prehladili. Ta majica namreč odvaja znoj od telesa, ki se pri tem še hitreje suši.
- Kolesarska čelada: Kolesarska čelada ščiti vašo glavo pred nikoli željenimi padci med vožnjo ali nesrečami v prometu. Čelada mora biti ustrezno velika za vašo glavo(to pomeni da vam je udobna). Večina ima sedaj na zadnjem delu čelade regulacijo, ki mora biti toliko pripeta, da se čelada ob hitrem obračanju glave v levo ali desno ne premika na glavi. Prav tako morata biti pasa ob vaših ušesih enako zapeta in ne smeta biti prosta, ko je čelada zapeta pod brado. Le tako nameščena čelada služi svojemu namenu!
- Kolesarska očala: Kolesarska očala so prav tako kar obvezen del kolesarske opreme. Ko se boste vozili, vam mrčes v zraku ne bo "padel" v vaše oči. Prav tako oči ščiti pred vetrom, ki nastaja med kolesarjenjem. Očala ščitijo hkrati tudi proti sočnemu UV sevanju. Sodobna očala imajo možnost menjave leč(zatemnjena, prozorna, rumena,...), tako jih lahko uporabljate različno, odvisno od vremena, ko se odpravljate na kolo. Če slabše vidite, obstajajo kolesarska čelada za dioptrijo.
- Bidon za pijačo: Med vožnjo morate uživati tekočino, saj se vam telo med naporom znoji in izloča tekočino. Tekočino morate nadoknaditi. Pijte obvezno brezalkoholne pijače, kot so sokovi(če so zelo sladki si jih mešajte z vodo), lahko pa si kupite tudi napitke za kolesarjenje (ki se prav tako mešajo z vodo).
- Srčni merilec: Srčni utrip je zelo pomeben dejavnik med kolesarjenjem in je odvisen od več dejavnikov: vremena(vetra), trase, utrujenosti vašega telesa, prehrane, spanja,... Srčni merilec tako vedno prikazuje vaš srčni utrip med vožnjo. Je narejen tako, da si v njega vstavite vaš max. srčni utrip (ki znaša 220 minus vaša starostna leta) in vas ob prevelikem škodljivem srčnem utripu tudi zvokovno opozarja. Max srčni merilec si nastavite cca. 5 udarcev manj, kot vam je prišel vaš izračun max. srčnega utripa (ko vam bo srčni utrip prišel do vašega maax. srčnega utripa, morate na kolesu ritem zmanjšati- le tako se boste vozili zdravo!). Tudi ko boste začeli voziti bolj počasi, bo pulz še malo narasel. Zato naj bo nastavljeni max. srčni utrip malo manjši od izračunanega.
Nekaj nasvetov za kolesarjenje:
V sodobnem času vse teži k temu, da se kolesari zdravo. Sedaj se kolesari na čas, kar pomeni, da si zadanete cilj, da boste prevozili npr. 1 uro na kolesu. Naj vas ne motijo različno prevoženi kilometri, ki jih boste prevozili ob enaki trasi v enakem času v različnih dnevih. Koliko boste prevozili km, je odvisen od več dejavnikov: vremena, trase, utrujenosti vašega telesa, prehrane, spanja,... Zato si ne delajte kolesarskega cilja, da boste na dan prevozili npr. 50 km.
Priprave za vožnjo:
Preglejte kolo, če je pripravljeno za vožnjo, preverite ustrezni tlak v zračnicah (zelo pomembno, saj boste imeli z premalo natlačenimi zračnicami, veliko prej nezaželeno predrto zračnico-defekt). Če greste prvič na kolo nastavite sedež tako visoko, da ko normalno sedite na kolesu in daste pedal najnižje dol, mora biti noga povsem iztegnjena, če daste zadnji del od kolesarska čevlja("peto") na pedal (takrat samo z prsti od noge(sprednjega dela čevlja) sežete do tal). Če kolesarite pogosteje, sedeža ni potrebno vedno nastavljati, saj imate to urejeno že od prejšnje vožnje. Pripravite si napitek za bidon in ga dajte v nosilec na kolesu. Ustrezno se oblecite in obujte, nadenite si očala in čelado, v torbico na kolesu vstavite svoj telefon za pomoč ob morebitnih težavah med vožnjo (padci, defekti, slabo vreme,...). V dres vstavite kakšno energijsko ploščico.
Vožnja s kolesom:
V poletnem spremenljivem vremenu opazujte nebo in se podajte v smer, kamor vas ne bi smela presenetiti kakšna na obzorju videna ploha ali nevihta. Odsvetujemo vam tudi kolesarjenje v veliki vročini. V primeru sončnega vremena si zaščitite odprte dele kože z kremami za zaščito proti soncu.
Začetek: Začnite s kolesarjenjem počasi, da se vaše telo ogreje.Vedno vozite z minimalno 60 oziroma maksimalno 120 obrati na minuto. Če to ne gre ustrezno zamenjajte prestave na kolesu. Ko se vaše telo ogreje vozite hitreje, kolikor vam dopušča vaš srčni utrip (ne smete kolesariti tako hitro, da vam vaš srčni utrip naraste do max. dovoljenjega!). Pijte večkrat malo tekočine, če pa ste na kolesu že več kot uro, pa pojejte kakšno "čokoladico", ki jo imate s sabo. Zelo pomebno je, da pijete in jeste na kolesu na ravnem delu cestišča in da to ne počnete pri vzpenjanju na kakšen zahtevnejši hrib. Če to počnete v vožnji v hrib, se vam "poruši" vaše dihanje, zato boste imeli pri vzponu več težav. Pri vseh vzponih vozite sede, z ustreznimi vrtljaji (min 60 obratov na minuto), ter stoje za kratko kolesarite samo ob daljših vzponih (da malo zamenjate položaj na kolesu). Zavedajte se, da pri vzponu stoje na kolesu lahko vozite, vendar za bolj kratek čas.
Če to poskusite boste izkusili, da je ob vrnitvi zadnjice na sedež res težko in takrat res bolijo noge. Pred večjimi vzponi v hrib, pojejte "čokoladico" vsaj 15 minut prej. Ker smo kolesarji ljubitelji narave, niti ne pomislite na to, da bi ovitke in druge odpadke metali v okolje. To spravite v žep na majici na hrbtnem delu in jih doma vrzite v smeti. Pri daljših vzponih (npr. 15 minut in več) pijte tekočino večkrat po malo (zaradi dihanja), pri večjem potenju ali pri toplejšem vremenu si odpnite zadrgo na zgornjem delu majice (da se telo hitreje hladi). Krmilo od kolesa primite najvišje, saj s tem odprete vaš prsni koš. Redno spremljajte vaš srčni utrip, ki v hrib ne sme preseči vašega izračunanega max. srčnega utripa! Ko pridete na vrh hriba, si pred spustom zapnite majico (da se ne prehladite), popijte malo tekočine in se malo izdihajte. Ob začetku spusta močneje primite krmilo, skupaj z zavornimi ročicami.
Nikoli ne segajte po bidonu na kolesu pri spustih in pijte tekočine ali uživajte hrane med vožnjo po klancu navzdol, saj lahko zaradi večjih hitrosti in slabe ceste (nepričakovane "luknje" v asfaltu) izgubite krmilo kolesa iz rok in hitro padete. Prav tako bodite bolj pozorni, ko se po daljšem času pripeljete iz sonca v senco. Za nekaj sekund boste slabše videli cesto. Proti koncu kolesarjenja vozite počasi, da se do cilja vaše telo ohladi. Le tako se ne boste prehladili (če se boste ustavili neohlajeni in bo po vas pihal veter, se lahko tudi prehladite). Če se da, se takoj stuširajte z zmerno toplo vodo in se preoblecite v suha oblačila. Kolo po potrebi umijte, ko se posuši pa namažite. Ko ne kolesarite pustite kolo spredaj na najmanjšem zobniku, zadaj pa v večini primerov prav tako na najmanjšem zobniku (povprašajte svojega serviserja koles). Tako puščeno kolo ima razbremenjene žice in ročke, prav tako pa tudi vzmeti na obeh menjalnikih.
"Pa veliko užitkov na kolesu in brez padcev in nesreč!"
2) Nasveti za resnejše rekreativne kolesarje:
Osnovna oblačila in dodatki za resnejše kolesarje so zraven zgoraj navedenega še:
- Kolesarske rokavice: Obstajajo letne in zimske kolesarske rokavice. Zimske preprečujejo, da bi vas zeblo v roke, z letnimi pa je ob toplejšem vremenu oprijem krmila veliko udobnejši.
- Kolesarski čevlji: Kolesarski čevelj se razlikuje od športnega copata po tem, da je podplat na čevlju veliko trši. Prav tako so kolesarski čevlji na zgornjem sprednjem delu ojačani, tako da se sprednji del stopala ne razširi po širini ob pritisku stopala na pedal. S tem kolesarski čevelj ščiti vašo stopalo, gleženj in kolena. Sodobni čevlji se že toplotno obdelujejo (tudi pri nas), saj se tako čevelj v celoti prilagodi vašemu obliku stopala.
- Pedali na vklop: Z vklopom čevljev v pedala, imate možnost, da pritiskate na pedala tudi takrat, ko potuje noga ob pedaliranju od spodaj navzgor. S takšnim načinom pedaliranja obe nogi delujeta istočasno, kar je seveda veliko bolj učinkovito in zdravo. Ker vam ploščice na čevljih držijo vpete čevlje v pedalih v samo enem položaju, vam zaradi tega delujejo vedno enake mišice na nogah. Ko le-te natrenirate, je hitrost na kolesu opazno hitrejša kot običajno.
- Rokavčki: Rokavčki so primerni za prehodno vreme, ko ni zunaj ne mrzlo ne toplo. Nadanite si jih na roke, ko imate oblečeno kratko majico. Če vam bo postalo pretoplo,si jih kar med vožnjo lahko snamete in daste v žep v zadnji del kolesarske majice.
- Nogavčki: Nogavčki so primerni za prehodno vreme, ko ni zunaj ne mrzlo ne toplo. Nadanite si jih na noge, ko imate oblečene kratke kolesarske hlače. Če vam bo postalo pretoplo, si jih lahko snamete in daste v žep v zadnji del kolesarske majice ali v torbico, ki jo imate na kolesu.
- Gamaše: Ko je zunaj hladno in vas zebe v čevlje, si na čevlje namestite zimske gamaše. S tem vas ne bo več zeblo. Obstajajo tudi gamaše za poletje, ki vam preprečujejo, da bi vam vročina zelo segrela nogo v čevlju (imamo jih tudi pri nas)
- Kolesarska maska:Ob hladnem vremenu si na usta in na nos namestite kolesarsko masko. Tako vam zelo hladen zrak ne bo prihajal direktno v pljuča. Seveda si na njo nadenete kolesarsko čelado.
- Kolesarska podkapa: Ob hladnem vremenu vam bo kolesarska podkapa pred hladnim zrakom zaščitila nos, usta, ušesa in celotno glavo (razen oči). Seveda si nad njo nadenete kolesarsko čelado in kolesarska očala.
- Kolesarske nogavice: Materiali v kolesarskih nogavicah skrbijo za udobje v kolesarskih čevljih.
- Športni nedrčki za ženske: Za ženske, ki veliko kolesarijo je športni nedrček (dobite jih tudi pri nas) nujen del kolesarske garderobe. Športni nedrček omogoča točno določeno (dovoljeno) gibanje dojk med kolesarjenjem.
- Termo bidoni: Termo bidon ohranja enako temperaturo napitka veliko dlje časa, kot to počnejo navadni bidoni. Za višje letne temperature obstajajo tudi litrski bidoni.
- Powerbreathe: Je pripomoček, s katerim krepite pljučno kapaciteto doma, ko ne kolesarite.
- Trenažerji in valji:Omogočajo vožnjo z vašim kolesom tudi v zaprtih prostorih (npr. pozimi ob snegu).
Vožnja s kolesom:
Če ste na kolesu veliko časa, se občasno na kolesu zravnajte in s tem malo razgibajte vaš hrbtni del. Pazite, da pri tem ne padete. Kolo po končani vožnji po potrebi umijte, ko se posuši pa namažite. Ko ne kolesarite pustite kolo spredaj na najmanjšem zobniku, zadaj pa v večini primerov prav tako na najmanjšem zobniku (povprašajte svojega serviserja koles). Tako puščeno kolo ima razbremenjene žice in ročke, prav tako pa tudi vzmeti na obeh menjalnikih.
Natančnejše nastavitve na kolesu:
Sodoben čas ponuja posebne meritve za nastavitev kolesa glede na vašo telo. To pri nas že izvajamo. Ploščice na čevljih morajo biti pravilno nastavljene. Za natačnejšo nastavitev obstaja posebno merilo, s katerim pri nas že nastavljamo ploščice na čevljih. Opravljamo pa tudi kompletno meritev z nastavitvijo vašega telesa - pozicije na kolesu.
Imate predrto zračnico in si jo boste prvič zamenjali? Tukaj opis menjave zračnice v primeru predrtja-defekta: Več...