Položaji telesa med kolesarjenjem različnih modelov koles v enaki kategoriji koles, so lahko različni. 

Slike so prikazane s cestnim kolesom, vendar položaji veljajo enako tudi pri ostalih kategorijah koles.

a) Manj udobna drža med kolesarjenjem moški:
 
Drža na kolesu je zelo aerodinamična in jo uporabljajo tudi tekmovalci. Položaj krmila na kolesu je nizki. Položaj na kolesu v primerjavi z ostalima položajema prikazuje slika 1.

Slika 1

b) Srednje udobna drža med kolesarjenjem moški:

Drža na kolesu je srednje aerodinamična in jo uporabljajo tudi rekreativci. Položaj krmila na kolesu je srednje visok. Položaj na kolesu v primerjavi z ostalima položajema prikazuje slika 2.

Slika 2

c) Zelo udobna drža med kolesarjenjem moški:

Drža na kolesu je zelo udobna in s tem manj aerodinamična. Svetujemo jo vsem tistim, ki so "slabše gibčni". Uporabljajo jo tudi tisti, ki vozijo daljše razdalje v enem dnevu. Položaj krmila na kolesu je visoka. Položaj na kolesu v primerjavi z ostalima položajema prikazuje slika 3.

 
Slika 3
 
d) Ženska manj udobna drža med kolesarjenjem ženske:
 
Drža na kolesu je zelo aerodinamična in jo uporabljajo tudi tekmovalke. Položaj krmila na kolesu je nizki, vendar še vedno udobnejši kot pri moških kolesih, saj so ženska kolesa krajša od moških koles. Ženska kolesa imajo zato drugačno geometrijo kot moška kolesa, serijsko ožja krmila in serijsko ženski sedež. Položaj na kolesu v primerjavi z ostalima položajema moških koles prikazuje slika 4.

Slika 4
 
e) Ženska srednje udobna drža med kolesarjenjem ženske:
 
Drža na kolesu je srednje aerodinamična in jo uporabljajo tudi rekreativne kolesarke. Položaj krmila na kolesu je srednje visok. Ženska kolesa imajo zato drugačno geometrijo kot moška kolesa, serijsko ožja krmila in serijsko ženski sedež. Položaj na kolesu v primerjavi z ostalima položajema prikazuje slika 5.

Slika 5
 
f) Ženska zelo udobna drža med kolesarjenjem ženske:
 
Drža na kolesu je manj aerodinamična in jo uporablja tudi veliko rekreativnih kolesark. Položaj krmila na kolesu je višji, vendar še vedno udobnejši kot pri moških kolesih, saj so ženska kolesa krajša od moških koles. Ženska kolesa imajo zato drugačno geometrijo kot moška kolesa, serijsko ožja krmila in serijsko ženski sedež. Položaj na kolesu v primerjavi z ostalima položajema moških koles prikazuje slika 5.
 
Slika 6
{avsplayer videoid=2} Video: montaža/demontaža pedal

Trajanje: 10 minut

Avtor: Ekstra d.o.o.

Lokacija: Trgovina Eurobike, Ptuj

Veliko pedalov ima na osi pedala oznako, ali gre za desni ali za levi pedal. Desni imajo črko R, levi imajo črko L. Oba pedala na kolesu odvijate nazaj, gledano iz položaja pri kolesarjenju. Oba pedala se odvijata nazaj, gledano iz položaja pri kolesarjenju. Za lažji prikaz tudi slika:

remove-pedal

{avsplayer videoid=5} Video: vklo/izklop čevljev v/iz pedala

Trajanje: 10 minut

Avtor: Ekstra d.o.o.

Lokacija: Trgovina Eurobike, Ptuj

pedal-PD-M540Če ste kupili nove pedale za vklop in kolesarke čevlje, si najprej namestite nove pedale na gonilke. Če imate še na kolesu navadna pedala, odvijte oba pedala tako, da odvijate oba pedala nazaj.

Z malo maziva namažite navoje na gonilkah in na pedalih. Nato močneje privijte nove pedale. Pazite, ker so na vseh pedalih različni levi in desni navoji.

Odvijanje pedal Na veliko pedalih je tudi oznaka (R-desni ali L-levi). Nato privijte ploščice na podplat obeh kolesarkih čevljev, ki jih vedno morate dobiti skupaj s pedali. S kolesom se postavite zraven ograje ali česar podobnega, za kar se lahko primete. Ves čas tega poiskusa, se držite z levo roko za ograjo! Poskusite vpeti najprej desni čevelj v pedal, nato še levi čevelj v pedal. Pri kombiniranih in cestnih pedalih lahko to naredite na samo eni strani pedala. Pri obojestranskih MTB pedalih pa na obeh straneh. Nato izvlecite oba čevlja najprej enega nato še drugega iz pedalov tako, da odmaknete peto čevlja navzven stran od kolesa.

Prikaz vklopa pedalaPo potrebi si z vijakom na pedalu nastavite trdoto vklopa pedalov (na pedalu v minus kot lažji izklop in v plus kot težji izklop). Vklop in izklop morata biti enako težka na obeh pedalih. Nato ponovite vpetje čevljev v pedala po zgornjem postopku, lahko tudi večkrat, da dobite občutek glede vpetja in izklopa. Prav tako si zapomnite in poglejte, kje je položaj čevlja v pedalu (npr. pri prvem paseku, na začetku vezalk,...).

Nato se s kolesom postavite na osamljeno neprometno površino-asfaltno cesto. Z desnim čevljem vklopite čevelj v desni pedal, težišče kolesa mora ostati na podporni levi nogi. Ko ste vklopljeni se močneje odrinite z levo nogo, ki jo imate še na tleh. Vsedite se na sedež. Ko se kolo premakne najprej, z desno nogo poženite gonilko, da pridobite vsaj malo hitrosti. Ko se kolo malo hitreje premika, vpnite še drugi levi čevelj v levi pedal. Pazite, da se pri spremljanju vklopa čevljev v pedala, ne zaletite v kakšno sprednjo oviro na cesti.

Kolesarski čevljiČe vam to ne uspe takoj in se vam kolo ustavlja, ponovno poženite kolo z že vpeto desno nogo. Ko vpnete še drugo levo nogo malo povečajte hitrost na kolesu ali naredite nekaj metrov, da dobite občutek kolesarjenje pri vklopu obeh čevljev v pedalih. Potem najprej brez zaviranja odpnite levi čevelj in nato še desni čevelj iz pedala. Zavirajte toliko časa, da se kolo povsem ustavi in sestopite iz kolesa.

Kolesarski blokejiPrva rekreativna vožnja (ta vožnja ne spada v zgornji poskus) naj bo namenjena učenju, kar pomeni, da med kolesarjenjem večkrat (brez zaviranja) izklapljajte pedala in jih ponovno vklopite. Ker bo sedaj hitrost večja in ker se boste vozili v prometu pazite, ne pozabite spremljati situacije pred sabo.

Kolesarski cestni blokejiKo pridobite izkušnje z vpetjem, se lahko izklapljajte iz pedala tudi tako, da najprej izklopite levi čevelj iz pedala. Ko se hitrost ob zaviranju zelo zmanjša (ne pa povsem ustavi), se s telesom pomaknite iz sedeža na zgornjo cev od kolesa. Ko z zaviranjem kolo ustavite, težišče telesa takoj pomakniti na levo nogo, kjer je čevelj že odpet iz pedala. Kljub vsemu pazite, da v primeru, da težišče prenesete na desno stran kolesa, kjer je desni čevelj še vedno vpet v pedal, sledi padec, ki se zgodi praktično brez hitrosti, oziroma skoraj na mestu. Nato odpnite še desni pedal, ko ste se že ustavili na mestu in imate težišče na levi strani kolesa oziroma na levi nogi. 

info tocnoPri nas imamo napravo, s katero vam natačno nastavimo ploščice na podplat kolesarskih čevljev. Ploščice nastavimo pravilno naprej ali nazaj na podplatu čevlja, nastavimo ploščico levo ali desno na podplatu čevlja (položaj stopala na kolesu med pedaliranjem), ter enak odmik čevljev od gonilk na levi in desni strani kolesa. Tako nastavljene ploščice ščitijo kolena in stopala, saj s tem omogočajo pravilno pedaliranje na kolesu. Tako pravilno nastavljenje ploščice na kolesarskih čevljih pa seveda povečujejo izkoristek pri kolesarjenju. Zraven pravilne višine sedeža, je to zelo pomemben dejavnik pri kolesarjenju.

Priporočamo vam, da kolo po vsaki sezoni peljete na vzdrževalni servis. Na tem servisu se kolo v delavnici razstavi, temeljito očisti, namažejo se vsi njegovi deli. Po potrebi se izravna zadnji del okvirja, pa tudi nosilec za zadnji menjalnik (uhico). To je pogoj, da kolo brezhibno deluje. Nato se kolo se v celoti nastavi (menjalniki, zavore, luči), centrirajo se kolesa,…Takšno kolo je pripravljeno za varno kolesarjenje v novi sezoni. Na vsakem kolesu so tudi tako imenovani potrošni deli. Sem spadajo veriga, verižniki (zobniki), plašči, zavorne gumice, svetlobna telesa

Za plašče, luči, gumice ni težko oceniti, kdaj jih je na kolesu potrebno zamenjati. Pri iztrošenosti verigi pa je doma nemogoče oceniti, kdaj jo je potrebno zamenjati.

Pregled zobčenikov pri servisiranju kolesaVerigo je potrebno zamenjati med 2000 in 7000 prevoženih kilometrov. Če vozite kolo z manjšo močjo oziroma večjo frekvenco, boste uporabljali verigo več kilometrov, v nasprotnem primeru pa jo boste uničili prej.

Če uporabljate števec lahko sami spremljate prevožene kilometre. Pri 10 rednih zadnjih verižnikih se oglasite na merjenje verige pri 2000km. Pri 9 rednih zadnjih zobnikih pa po 3000km. Pri cenejših kolesih pa še pred 1500km. V primeru, da števca ne uporabljate, se po določenih km oglasite v našem servisu koles, kjer bomo verigi brezplačno izmerili iztrošenost in vam svetovali, po koliko dodatnih kilometrov vožnje je potrebno verigo zamenjati oziroma, če jo je potrebno menjati takoj. Veriga je namreč tisti potrošni del, ki vam lahko naredi tudi večjo škodo na kolesu. Obstaja več vrst proizvajalcev verig, zagotovo pa velja, da je najboljše uporabljati enakega proizvajalca kot so zadnji verižniki. Pri kolesih z opremo Sram, je prav tako bolje uporabljati verigo od Sram proizvajalca.

Pregled verige in menjalnika

Če verige ne menjate pravočasno, se sicer s kolesom lahko vozite, toda iztrošena veriga bo pričela uničevati najprej zadnje zobnike, nato še sprednje, ko bo že zelo uničena se vam bo tudi stragala. Pri zelo uničeni verigi vam bo kolo začelo ob pritisku na gonilko (pedala) preskakovati v prazno. V obeh primerih je potrebno zamenjati tako verigo kot zadnje verižnike (lahko pa tudi kompletne sprednje verižnike z gonilkami, odvisno od modela).  

Ob zamenjavi teh delov so stroški (odvisno od opreme kolesa) lahko zelo veliki.

Prav tako bodite pozorni na pravilno stisnjen zrak v zračnicah (plaščih). V nasprotnem primeru vam vsak udarec kolesa med vožnjo povzroča škodo na obročih, naperah-špicah, pa tudi plašči se hitreje obrabijo!

Pregled prvega verižnikaOdsvetujemo vam servisiranje kolesa doma, saj je brez orodja za kolesa to zelo težko. Napačno delo lahko naredi večjo škodo, še posebej pri kolesih srednjega in višjega cenovnega razreda.

Kolo vedno takoj pripeljite v servis koles, ko opazite na kolesu okvaro in ne čakajte dokler kolo ni več vozno (stroške boste bistveno zmanjšali). Ko ne kolesarite pustite kolo spredaj na najmanjšem verižniku, zadaj pa v večini primerov prav tako na najmanjšem verižniku (povprašajte svojega serviserja koles). Tako puščeno kolo ima razbremenjene žice in ročke, prav tako pa tudi vzmeti na obeh menjalnikih.

Ko ne kolesarite pustite verigo na naslednjih verižnikih:

Na sprednjih verižnikih na najmanjšem verižniku in na zadnjih verižnikih v večini primerov na najmanjšem verižniku (pozanimajte se glede tega pri svojem serviserju koles, saj je odvisen od opreme na kolesu)
stran 1 od 3